DETERMINANTS OF ACCOUNTING STUDENTS’ INTENTION TO TAKE PROFESSIONAL ACCOUNTANT CERTIFICATION

  • Khoirun Niswatin UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Sulis Rochayatun UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

Abstract

This study aims to examine and analyze the influence of the level of understanding, attitude, career motivation, degree motivation, and financial rewards on students' intention to pursue professional accountant certification. The research adopts a quantitative descriptive methodology, focusing on fifth and seventh-semester accounting students at UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Through purposive sampling, 73 individuals were selected as the study sample. Multiple linear regression analysis using SPSS version 25 was employed as the analytical method. The results indicate that students' intention to pursue professional accountant certification is positively and significantly influenced by their attitude and financial rewards. However, the intention is not affected by the level of understanding, degree motivation, or career motivation.


Keywords: Level of understanding, attitude, motivation, financial reward, professional accountant certification


Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi dan mengurai pengaruh tingkat pemahaman, sikap, motivasi karir, motivasi gelar, dan penghargaan finansial terhadap niat mahasiswa untuk memperoleh sertifikasi sebagai akuntan profesional. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kuantitatif, dengan populasi yang terdiri dari mahasiswa akuntansi semester lima dan tujuh di UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Dengan menggunakan purposive sampling, sebanyak 73 orang menjadi sampel penelitian. Analisis regresi linier berganda dengan menggunakan SPSS versi 25 digunakan sebagai metode analisis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sikap dan penghargaan finansial memiliki pengaruh positif dan signifikan terhadap niat mahasiswa untuk mendapatkan sertifikasi akuntan profesional. Namun, tingkat pemahaman, motivasi gelar, dan motivasi karir tidak mempengaruhi niat mahasiswa untuk mengikuti sertifikasi akuntan profesional.


Kata kunci: Tingkat pemahaman, sikap, motivasi, penghargaan finansial, sertifikasi akutan profesional

References

Affifah, H., Kushermanto, A., & Ardianingsih, A. (2021). Identifikasi Persepsi Mahasiswa dalam Mengambil Sertifikasi Akuntan Profesional. JIAFE (Jurnal Ilmiah Akuntansi Fakultas Ekonomi), 7(2), 259–268. https://doi.org/10.34204/jiafe.v7i2.3172

Ahmad, Z., Ismail, H., & Anantharaman, R. N. (2015). To be or not to be: An investigation of accounting students’ career intentions. Education and Training, 57(3), 360–376. https://doi.org/10.1108/ET-03-2014-0025

Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. OrganizationalBehacior and Human Desicion Processes, 34(11), 179–211. https://doi.org/10.1080/10410236.2018.1493416

Ajzen, I. (2002). Perceived Behavioral Control, Self-Efficacy, Locus of Control, and the Theory of Planned Behavior1. In Journal of Applied Social Psychology (Vol. 32).

Anam, S. (2018). Pengaruh Motivasi Kualitas, Motivasi Karir, Motivasi Ekonomi, Motivasi Gelar Terhadap Minat Mengikuti PPAk. [Universitas Pamulang]. http://repository.unpam.ac.id/id/eprint/8043

Ardiantoro, G. (2013). Analisis Tingkat Pemahaman Siswa Berdasarkan Teori Apos Dalam Mempelajari Persamaan Garis Lurus Ditinjau Dari Aktivitas Belajar Siswa SMP Negeri 6 Nganjuk. Univesitas Sebelas Maret.

Artati, D., Kaharti, E., & Susilowati, I. (2021). Analisis Theory of Planned Behavior dalam Memprediksi Niat Akuntan dalam Memperoleh Gelar Chartered Accountant di Wilayah Jawa Tengah. 20(1). https://doi.org/10.32639/fokusbisnis.v19i2.833

Aziz, D. A., Adha Ibrahim, M., Hayati Jaafar Sidik, M., & Tajuddin, M. (2017). Accounting Students’ Perception and Their Intention to Become Professionally Qualified Accountants. SHS Web of Conferences. https://doi.org/10.1051/shsconf/20173600008

Chi, T. K., Sin Yi, T., Al Mamun, A., Hayat, N., Salamah, A. A., & Yang, Q. (2022). Predicting the Intention to Pursue Certified Professional Accountancy Qualification Among Accounting Students. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.860204

Dewi, I. G. A. R. P., Putri, P., & Dewi, C. (2018). Niat Untuk Mengambil Sertifikasi Akuntanndengan Pengujian Theory Of Planned Behavior dan Teori Motivasi. Jurnal Ilmiah Akuntansi, 3(2), 172–192.

Gozalli, M. A. (2020). Pengaruh Norma Subjektif, Pertimbangan Pasar Kerja, Motivasi Karir, Gaji, Prestasi dan Gelar terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Mengikuti Ujian Sertifikasi Akuntan. Universitas Katolik Soegijapranata.

IAI. (2023). Ujian Sertifikasi Akuntan Profesional. Ikatan Akuntan Indonesia. Retrieved September 25, 2023, from https://web.iaiglobal.or.id

IAMI. (2023). Ujian CPMA. Institut Akuntan Manajemen Indonesia. Retrieved September 25, 2023, from https://iamiglobal.or.id/page/sertifikasi-cpma.html

IAPI. (2023). Ujian Sertifikasi Akuntan Publik. Ikatan Akuntan Publik Indonesia. Retrieved September 25, 2023, from https://iapi.or.id/jalur-reguler/

IIA. (2023). Certified Internal Auditor. The Institute of Internal Auditors Indonesia. Retrieved September 25, 2023, from https://iia-indonesia.org/certified-internal-auditor-cia/

Imagama. fe. (2017). Sertifikasi Akuntan Profesional. Ikatan Mahasiswa Akuntansi Gadjah Mada. Retrieved October 31, 2023, from https://imagama.feb.ugm.ac.id/sertifikasi-akuntan-profesional/

Jogiyanto, H. (2017). Sistem Informasi Keperilakuan (Edisi Revi). Andi.

Karimah, L. A. (2020). Pengaruh Tingkat Pemahaman dan Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Untuk Mengambil Sertifikasi Chartered Accountant (Studi Pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang Angkatan 2016). Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 11–28.

Kurniawan, D. A., & Nugroho, P. I. (2021). Minat Mahasiswa Akuntansi Feb UKSW untuk Mengikuti Ujian Sertifikasi Chartered Accountant (CA). Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Sains Dan Humaniora, 5(2), 237–245.

Lai, Z. Q., Lee, T. H., & Teoh, M. T. (2022). Factors Affecting Accounting Students to Pursue Professional Accounting Qualifications. Quantum Journal of Social Sciences and Humanities, 3(3), 1–16. https://doi.org/10.55197/qjssh.v3i3.146

Laksmi, A. C., & Suciati, I. (2018). Factors Influencing the Intention to Obtain Accountant Certifications. The Indonesian Journal of Accounting Research, 21(03). https://doi.org/10.33312/ijar.399

Ni’mah, N. V., Diana, N., & Sudaryanti, D. (2022). Pengaruh Motivasi Ekonomi, Motivasi Gelar dan Orientasi Karir Terhadap Minat Mahasiswa dalam Mengikuti Ujian Certified Public Acountant (CPA) Indonesia. E-Jra, 11(09), 27–35.

Norizan, S., Abd Hamid, N., Joseph, C., Enggong, T. S., & Suria, K. (2023). Factors Influencing Students’ Choice of Enrollment in Accounting Professional Program: Evidence From Malaysian Private Higher Institution. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 13(6). https://doi.org/10.6007/ijarbss/v13-i6/17449

Owusu, G. M. Y., Obeng, V. A., Ofori, C. G., Ossei Kwakye, T., & Bekoe, R. A. (2018). What explains a student’s intentions to pursue a certified professional accountancy qualification? Meditari Accountancy Research, 26(2), 284–304. https://doi.org/10.1108/MEDAR-06-2016-0065

Pangkalan Data Pendidikan Tinggi (PDDikti). (2020). Statitik Pendidikan Tinggi 2020. PDDiktikti Kemendikbud. Retrieved September 25, 2023, https://pddikti.kemdikbud.go.id/asset/data/publikasi/Statistik Pendidikan Tinggi 2020.pdf

Permata, F. P., Setyorini, C. T., Akuntansi, S. J., Soedirman, J., & Tengah, J. (2019). Pengaruh Norma Subjektif dan Motivasi terhadap Minat Sertifikasi Akuntansi. SAR (Soedirman Accounting Review): Journal of Accounting and Business, 03(01), 55–77. http://jos.unsoed.ac.id/index.php/sar/

Puspitarini, D., & Kusumawati, F. (2011). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (PPAk). In Jurnal Investasi (Vol. 7, Issue 1). www.wikipedia.com

Rahma, N., & Murdiansyah, I. (2023). Analisis Determinan Minat Mahasiswa Prodi Akuntansi Uin Malang Berkarir Sebagai Akuntan Publik. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 7(1), 901–922. https://doi.org/10.31955/mea.v7i1.2940

Ramadhan, S. B., & Hudiwinarsih, G. (2015). The accounting students’ perception towards accounting professions. The Indonesian Accounting Review, 5(2), 179–186. https://doi.org/10.14414/tiar.v5i2.563

Ratnadi, N. M. D., & Putra, I. N. W. A. P. (2022). Determinants of Charter Accountant Certified Accounting Students (Empirical Study on Accounting Major Students in Bali Province). International Journal of Multidisciplinary Research and Analysis, 05(12). https://doi.org/10.47191/ijmra/v5-i12-20

Rauf, F. H. A. (2020). Factors Affecting Students’ Intention To Become Professional Accountants in Selected Malaysian Universities. 171–180. https://doi.org/10.15405/epsbs.2020.12.05.18

Sapitri, Z., & Yaya, R. (2015). Faktor-Faktor Yang Berpengaruh Terhadap Minat Mahasiswa Untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (PPAk). Journal of Accounting and Investment, 16(1), 46–70.

Saptianingtias, M. (2022). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Niat Mahasiswa Akuntansi Untuk Mengikutri Sertifikasi Akuntan.

Sari, D. R., Anggraini, L. D., & Pebriani, R. A. (2023). Pengaruh Motivasi Karier, Persepsi Biaya dan Tingkat Pemahaman Mahasiswa Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Mengikuti PPAk dan Sertifikasi Chartered Accountant (CA). In Jurnal Akuntasi dan Keuangan Kontemporer (JAKK) (Vol. 6, Issue 1).

Sari, S. K., Andini, R., Dhiana, P. P., Jurusan Akuntansika Dan Bisnis Universitas Pandanaran Semarang, M., & Jurusan Akuntansi Fakultas Ekonomika Dan BisnisUniversitas Pandanaran, D. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (PPAk ). Journal Of Accounting,
Selfiana, C., & Rochayatun, S. (2021). Motivasi Pengaruh Orang Tua, Karir, Sosial, dan Ekonomi terhadap Minat Mahasiswa Mengikuti PPAk. Journal of Public and Business Accounting, 2(1), 19–28. https://doi.org/10.31328/jopba.v2i1.141

Setiani, F. D., Rio, M., Motivasi, R., Akuntansi, P., Minat, D., Untuk, M., Sertifikasi, M., & Profesional, A. (2021). Motivasi, Pemahaman Akuntansi dan Minat Mahasiswa Untuk Mengikuti Sertifikasi Akuntan Profesional. Jurnal Managemen Dan Bisnis, 17(1), 21–41.

Setiani, F. D., & Rita, R. M. (2021). Motivasi, Pemahaman Akuntansi dan Minat Mahasiswa Untuk Mengikuti Sertifikasi Akuntan Profesional. SEGMEN Jurnal Manjemen Dan Bisnis, 17(1), 21–41.

Sherly, & Tjakrawala, F. . (2022). Faktor Yang Mempengaruhi Niat Dalam Mengambil Sertifikasi Profesional dengan Mediator Self Efficacy. Jurnal Multiparadigma Akuntansi, 4(3), 1370–1380.

Srirejeki, K., Supeno, S., & Faturahman, A. (2019). Understanding the Intentions of Accounting Students to Pursue Career as a Professional Accountant. Binus Business Review, 10(1), 11–19. https://doi.org/10.21512/bbr.v10i1.5232

Suciati, I. (2017). Pengaruh Pemahaman, Sikap, Norma Subyektif dan Kontrol Perilaku Terhadap Niat Mahasiswa untuk Mengambil Sertifikasi Akuntan Profesional CA, ACCA dan CPA.

Sumaryono. (2016). Pengujian Pengaruh Theory of Planned Behavior dan Tingkat Pemahaman Mengenai Chartered Accountant terhadap Niat Mahasiswa untuk Mengambil Sertifikasi Chartered Accountant. Universitas Maulana Malik Ibrahim Malang.

Sumaryono, & Sukanti. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Niat Mahasiswa Akuntansi Untuk Mengambil Sertifikasi Chartered Accountant. Profita Kajian Ilmu Akuntansi, 4(7).

Ulfah, R., Amril Jaharadak, A., & Khatibi, A. A. (2019). Motivational factors influencing MSU accounting students to become a certified public accountant (CPA). Management Science Letters, 9(10), 1675–1684. https://doi.org/10.5267/j.msl.2019.5.020

Uno, H. B. (2014). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Bumi Aksara.

Wardani, G. A. S., & Januarti, I. (2015). Niat untuk Mengambil Chartered Accountant dengan Theory of Planned Behavior. Jurnal Akuntansi & Auditing, 12(2), 140–159.

Warsitasari, I. A. T. S., & Astika, I. B. P. (2017). Pengaruh Motivasi, Persepsi, Penghargaan Finansial, Pasar Kerja dan Pengakuan Profesional Pada Pemilihan Karir Akuntan Publik. E-Jurnal Akuntansi, 21(3), 2222–2252.
Published
2024-02-28
How to Cite
NISWATIN, Khoirun; ROCHAYATUN, Sulis. DETERMINANTS OF ACCOUNTING STUDENTS’ INTENTION TO TAKE PROFESSIONAL ACCOUNTANT CERTIFICATION. Klabat Accounting Review, [S.l.], v. 5, n. 1, p. 73-90, feb. 2024. ISSN 2722-7278. Available at: <https://ejournal.unklab.ac.id/index.php/kar/article/view/1042>. Date accessed: 15 oct. 2025. doi: https://doi.org/10.60090/kar.v5i1.1042.73-90.