Tingkat Kejenuhan Akademik Pada Mahasiswa Keperawatan di Universitas Advent Indonesia

  • Novlyn Sandra Ayu Hutabarat Universitas Advent Indonesia
  • Evelyn Hemme Tambunan Fakultas Keperawatan Universitas Advent Indonesia

Abstract

Academic burnout is learning saturation that occurs among students, which is one of the main issues in higher education institutions. This condition affects various aspects of student life, both personal life and academic life, even academic achievement is under strain. This study aims to describe the academic burnout of nursing students in taking part in the time block system learning at Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Advent Indonesia. The type of this research is quantitative descriptive. By using the convenience sampling technique, the Bachelor of Nursing study program students who participated in this study amounted to 74 and the Diploma Three Nursing students were 13. Nursing students who have undergone block system learning for 3 semesters, in odd and even semesters of the 2022/2023 academic year and odd semester of the 2023/2023 academic year, participated. A valid instrument used in this study was a questionnaire containing 14 questions to measure academic burnout which was adopted from Arlinkasari, Akmal, and Raul (2017). Data were analyzed using frequency distribution to describe the level of academic burnout among nursing students The results showed that the majority of the respondents totaled 67 students (77,1%) were at mild academic burnout levels, and the dominant and less dominant identified were item number 11 and 13. It is inferred from the present study that by understanding the various levels of academic burnout among nursing students will provide the building block for further interventions designed to minimize the academic burnout among them.


Burnout akademik atau kejenuhan belajar yang terjadi di kalangan mahasiswa merupakan salah satu masalah utama di institusi pendidikan tinggi. Kondisi ini mempengaruhi berbagai aspek kehidupan mahasiswa, baik kehidupan pribadi maupun kehidupan akademik, bahkan prestasi akademik pun menjadi tertekan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gambaran kejenuhan akademik mahasiswa keperawatan dalam mengikuti pembelajaran sistem blok di Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Advent Indonesia. Jenis penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif. Dengan menggunakan teknik convenience sampling, mahasiswa program studi Sarjana Keperawatan yang berpartisipasi dalam penelitian ini berjumlah 74 orang dan mahasiswa Diploma Tiga Keperawatan berjumlah 13 orang. Mahasiswa keperawatan yang berpartisipasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa yang telah menjalani pembelajaran sistem blok selama 3 semester, yaitu semester ganjil dan genap tahun akademik 2022/2023 dan semester ganjil tahun akademik 2023/2024. Instrumen valid yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner yang berisi 14 pertanyaan untuk mengukur kejenuhan akademik yang diadopsi dari Arlinkasari, Akmal, Raul (2017). Hasil penelitian menunjukkan bahwa mayoritas responden yang berjumlah 67 mahasiswa (77,1%) berada pada tingkat burnout akademik ringan, dan yang teridentifikasi dominan dan kurang dominan adalah item nomor 11 dan 13. Hasil penelitian ini menjadi gambaran untuk dapat memahami berbagai tingkat kejenuhan akademik di kalangan mahasiswa keperawatan, kemudian memberikan dasar untuk intervensi lebih lanjut yang dirancang untuk mengatasi kejenuhan akademik di kalangan mahasiswa keperawatan.


 

Published
2024-04-29
How to Cite
HUTABARAT, Novlyn Sandra Ayu; TAMBUNAN, Evelyn Hemme. Tingkat Kejenuhan Akademik Pada Mahasiswa Keperawatan di Universitas Advent Indonesia. Nutrix Journal, [S.l.], v. 8, n. 1, p. 24-30, apr. 2024. ISSN 2580-6432. Available at: <https://ejournal.unklab.ac.id/index.php/nutrix/article/view/1100>. Date accessed: 17 june 2025. doi: https://doi.org/10.37771/nj.v8i1.1100.