PENGARUH KOGNITIF DAN PENDAPATAN ORANG TUA PADA PRESTASI BELAJAR MAHASISWA KEPERAWATAN

  • Arlien Jeannete Manoppo Faculty of Nursing, Universitas Klabat

Abstract

ABSTRACT


 Good learning achievement is highly desired by students in their lectures, cognitive and income of students' parents have a role in their achievement. The purpose of this study was to analyze the effect of cognitive and parental income on learning achievement. Analytical observational method with cross-sectional approach was chosen in this study with 296 respondents through consecutive sampling technique. The findings of this study are that most of the students' cognitive abilities are good 159 (53.7%), the income of parents of students is in the good category 186 (62.8%), and the learning achievement shown by students is very good 147 (49.6 ). Simultaneously and partially, students' parents' cognitive and income had a significant effect (p<0.05) on academic achievement. Cognitive odds ratio value is 4.853 and parents' income is 1.678 so that the contribution of cognitive influence to learning achievement is greater than parents' income. The addition of other independent variables needs to be done to get maximum learning achievement because the influence given by the independent variable on the logistic regression model that is formed is only 19.8%.


 KEYWORDS: cognitive, learning achievement, parental income


 


 


ABSTRAK


 Prestasi belajar yang baik sangat diinginkan mahasiswa dalam perkuliahannya, kognitif dan pendapatan orang tua mahasiswa memiliki peran dalam pencapaiannya. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis pengaruh kognitif dan pendapatan orang tua pada prestasi belajar. Metode observasional analitik dengan pendekatan cross-sectional dipilih dalam penelitian ini dengan 296 responden melalui teknik consecutive sampling. Temuan hasil dari penelitian ini adalah sebagian besar kognitif mahasiswa adalah baik 159 (53,7%), pendapatan orang tua mahasiswa dalam kategori baik 186 (62,8%), serta prestasi belajar yang ditunjukkan oleh mahasiswa adalah sangat baik 147 (49,6). Secara simultan dan parsial, kognitif dan pendapatan orang tua mahasiswa mempunyai pengaruh yang signifikan (p<0.05) terhadap prestasi akademik. Nilai odds ratio kognitif adalah 4,853 dan pendapatan orang tua adalah 1,678 sehingga kontribusi pengaruh kognitif terhadap prestasi belajar lebih besar dibandingkan pendapatan orang tua. Penambahan variabel independen lainnya perlu dilakukan untuk mendapatkan prestasi belajar yang maksimal karena pengaruh yang diberikan variabel independen pada model regresi logistik yang terbentuk hanya 19,8%.


 Kata kunci: kognitif, pendapatan orang tua, prestasi belajar

References

DAFTAR PUSTAKA

AlAbdulwahab, S. S., Kachanathu, S. J., & AlKhamees, A. K. (2016). Cognitive abilities of health and art college students a pilot study. Journal of physical therapy science, 28(5), 1454-1458.

Al-Zoubi, S. M., & Younes, M. A. B. (2015). Low academic achievement: causes and results. Theory and Practice in Language Studies, 5(11), 2262-2268.

Beauvais, A. M., Brady, N., O'Shea, E. R., & Griffin, M. T. Q. (2011). Emotional intelligence and nursing performance among nursing students. Nurse education today, 31(4), 396-401.

Catur, M. M. S. P., & Rahmatika, A. (2018). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Prestasi Akademik pada Mahasiswa Kedokteran Preklinik. JIMKI, 6(2), 109-116.

Dharma, K. K. (2011). Metodologi penelitian keperawatan pedoman melaksanakan dan menerapkan hasil penelitian. Jakarta: Trans Info Media.

Diputra, K. S. (2016). Pengaruh Inquiri-based Mathematics Education dan Gaya Kognitif terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pgsd pada Mata Kuliah Matematika. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 2(2), 182-196.

Eryanto, H., & Swaramarinda, D. R. (2013). Pengaruh Modal Budaya, Tingkat Pendidikan Orang Tua dan Tingkat Pendapatan Orang Tua Terhadap Prestasi Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis (JPEB), 1(1), 39-61.

Griffin, M. T. Q. (2011). Emotional intelligence and nursing performance among nursing students. Nurse education today, 31(4), 396-401.

Farnese, M. L., Tramontano, C., Fida, R., & Paciello, M. (2011). Cheating behaviors in academic context: Does academic moral disengagement matter? Procedia-social and Behavioral Sciences, 29, 356-365.

Fin, A.S., Kraft, M.A., West, M.R., Leonard, J.A., Bisch, C.E., Martin, R.E., Sheridan, M.A., Gabrieli, C.F., & Gabrieli, J.D. (2014). Cognitive skills, student achievement tests, and schools. Psychological Science, 25(3), 736-744.

Flanagan, D.P. & Dixon, S.G. (2014). The Cattell‐Horn‐Carroll theory of cognitive abilities. In Encyclopedia of Special Education. doi:10.1002/9781118660584.

Gabrieli, J.D. (2014). Cognitive skills, student achievement tests, and schools. Psychological Science, 25(3), 736-744.

Heidari, M. R., & Norouzadeh, R. (2015). Nursing students’ perspectives on clinical education. Journal of advances in medical education & professionalism, 3(1), 39.

Imaslihkah, S., Ratna, M., & Ratnasari, V. (2013). Analisis regresi logistik ordinal terhadap faktor-faktor yang mempengaruhi predikat kelulusan mahasiswa S1 di ITS Surabaya. Jurnal Sains dan Seni ITS, 2(2), D177-D182.

Kim, Y., Yang, H. Y., Kim, A. J., & Lim, Y. (2013). Academic stress levels werepositively associated with sweet food consumption among Korean high-school students. Nutrition, 29(1), 213-218.

Notoatmodjo, s. (2010). Metode penelitian kesehatan, Jakarta: Rineka Cipta. Park, S., & Lee, Y. (2016). Factors that affect suicide attempts of adolescents in multicultural families in Korea. International journal of environmental research and public health, 13(12), 1184.

Puerta, L. (2015). Relationship between cognitive processes and academic performance in high school students: Relación entre los procesos cognitivos y el rendimiento académico en estudiantes de educación básica secundaria. Psychologia. Avances de la disciplina, 9(2), 85-100.

Purwanto, T. (2015). Buku ajar keperawatan jiwa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Putriku, A. E. (2018). Pengaruh Tingkat Pendidikan Orang Tua, Penghasilan Orangtua, dan Minat Belajar Mahasiswa terhadap Prestasi Mahasiswa Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi Stambuk 2014 Universitas HKBP Nommensen. NIAGAWAN, 7(1), 50-58.

Roman, M. D. (2014). Students’ failure in academic environment. Procedia-Socialand Behavioral Sciences, 114, 170-177.

Sulasteri, S. (2013). Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar mahasiswa jurusan pendidikan matematika fakultas tarbiyah dan keguruan uin alauddin makassar. MaPan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 1(1), 151-177.

Sprenger, A., & Hartman R. (2016). Guide to MITRE/educational testing service (ETS) inductive reasoning battery for a high ability population. Dapat diakses dari: https://www.mitre.org/publications/technical-papers/guide-to-mitre-educational-testing-service-inductive-reasoning-battery

Sunarsi, D. (2016). Pengaruh Minat, Motivasi Dan Kecerdasan Kognitif Terhadap Prestasi Belajar (Studi Kasus Pada Mahasiswa Program Studi S-1 Manajemen. Fakultas Ekonomi. Universitas Pamulang. Thn. Akademik 2015-2016). Proceedings Universitas Pamulang, 1(1).

Tanjung, S. (2016). Pengaruh Media Pembelajaran dan Gaya Kognitif Terhadap Hasil Belajar Sejarah. Paramita: Historical Studies Journal, 25(2), 261-271.

Tolliver III, D. V., & Miller, M. T. (2018). Graduation 101: Critical strategies for African American men college completion. Education, 138(4), 301-308.

Utami, N. W., Agustine, U., & Happy, R. E. (2016). Etika keperawatan dan keperawatan profesional. Jakarta: Pusdik SDM Kesehatan KEMENKES RI.

Yuwono, C., & Utami, R. S. (2015). Gambaran Persepsi Mahasiswa Keperawatan Tentang Perawatan Spiritual (Doctoral dissertation, Diponegoro University).
Published
2022-04-30
How to Cite
MANOPPO, Arlien Jeannete. PENGARUH KOGNITIF DAN PENDAPATAN ORANG TUA PADA PRESTASI BELAJAR MAHASISWA KEPERAWATAN. Klabat Journal of Nursing, [S.l.], v. 4, n. 1, p. 28-35, apr. 2022. ISSN 2685-7154. Available at: <http://ejournal.unklab.ac.id/index.php/kjn/article/view/787>. Date accessed: 07 july 2022. doi: https://doi.org/10.37771/kjn.v4i1.787.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.