EFIKASI DIRI DAN GENDER PADA PRESTASI BELAJAR

  • Elisa Anderson FKep Unklab

Abstract

ABSTRACT


 


The individual's belief in himself that he can complete something he is living is self-efficacy and gender is one of the discriminations in nursing services. In nursing student learning achievement, self-efficacy and gender play a role in their achievement. The purpose of this study was to analyze the effect of self-efficacy and gender on learning achievement. This research method is cross-sectional involving 301 respondents through consecutive sampling technique. The results of this study were that the students' self-efficacy was good 153 (50.8%), most respondents were 255 women (84.7%), and the highest learning achievement was very good 147 (48.9). Self-efficacy has a significant relationship (p=0.010; p<0.05) and gender has no significant relationship (p=0.326; p>0.05) on learning achievement. Further research by adding other independent variables needs to be done to find out other factors related to learning achievement, and multivariate analysis needs to be done to find out how much influence these factors have on learning achievement.


KEYWORDS: gender, learning achievement, self-efficacy


 


 


ABSTRAK


 


Kepercayaan individu terhadap dirinya bahwa dapat menyelesaikan sesuatu yang sedang dijalaninya adalah efikasi diri dan gender merupakan salah satu diskriminasi dalam pelayanan keperawatan. Pada prestasi belajar mahasiswa keperawatan, efikasi diri dan gender berperan dalam pencapaiannya. Tujuan penelitian ini adalah menganalisis pengaruh efikasi diri dan gender terhadap prestasi belajar. Metode penelitian ini adalah cross-sectional yang melibatkan 301 responden melalui teknik consecutive sampling. Hasil penelitian ini adalah efikasi diri mahasiswa adalah baik 153 (50,8%), responden terbanyak adalah perempuan 255 (84,7%), serta prestasi belajar terbanyak adalah sangat baik 147 (48,9). Efikasi diri mempunyai hubungan yang bermakna (p=0,010; p<0,05) dan gender tidak mempunyai hubungan yang bermakna (p=0,326; p>0,05) terhadap prestasi belajar. Penelitian lanjutan dengan menambahkan variabel independen lainnya perlu dilakukan untuk mengetahui faktor-faktor lain yang berhubungan dengan prestasi belajar, serta perlu dilakukan analisis multivariat untuk dapat mengetahui seberapa besar pengaruh faktor-faktor tersebut terhadap prestasi belajar.


KATA KUNCI: efikasi diri, gender, prestasi belajar

References

Abd-Elmotaleb, M., & Saha, S. K. (2013). The role
of academic self-efficacy as amediator variable between perceived academic climate and academic performance. Journal of Education and Learning, 2(3), 117-129.

Altman, R.L., Wilson, J.H (2017). Predictors of
academic achievement as measured by GPA.

Al-Zoubi, S. M., & Younes, M. A. B. (2015). Low
academic achievement: causes and results. Theory and Practice in Language Studies, 5(11), 2262-2268.

Amir, H. (2016). Korelasi pengaruh faktor efikasi
diri dan manajemen diri terhadap motivasi berprestasi pada mahasiswa pendidikan kimia Unversitas Bengkulu. Manajer Pendidikan, 10(4).

Artino, A. R. (2012). Academic self-efficacy: from
educational theory to instructional practice. Perspectives on medical education, 1(2), 76-85.

Beauvais, A. M., Brady, N., O'Shea, E. R., &
Griffin, M. T. Q. (2011). Emotional intelligence and nursing performance among nursing students. Nurse education today, 31(4), 396-401.

Caprara, G. V., Vecchione, M., Alessandri, G.,
Gerbino, M., & Barbaranelli, C. (2011). The contribution of personality traits and self‐efficacy beliefs to academic achievement: A longitudinal study. British Journal of Educational Psychology, 81(1), 78-96.

Caskie, G.I.L., Sutton, M.C., & Eckhardt, A.G.
(2014). Accuracy of self-reported college GPA: Gender-moderated differences by achievement level and academic self- efficacy. Journal of College Student Development, 55(4), 385-390. doi:10.1353/csd.2014.0038.

Dewi, R. (2017). Hubungan Efikasi Diri Dan
Dukungan Sosial Keluarga Dengan Kematangan Karir Pada Mahasiswa Keperawatan STIKes Muhammadiyah Lhokseumawe. Analitika: Jurnal Magister Psikologi UMA, 9(1), 52-59.

Dharma, K. K. (2011). Metodologi penelitian
keperawatan pedoman melaksanakan dan menerapkan hasil penelitian. Jakarta: Trans Info Media.

Erickson, A. S. G., & Noonan, P.M. (2018). Self-
efficacy formative questionnaire. In The skills that matter: Teaching interpersonal and intrapersonal competencies in any classroom (pp. 175-176). Thousand Oaks, CA: Corwin.

Febriana, B., Winanti, L., & Amelia, S. (2017,
February). Hubungan Antara Keaktifan Organisasi dengan Prestasi Belajar (Indeks Prestasi) Mahasiswa Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Indonesia. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL & INTERNASIONAL.

Heidari, M. R., & Norouzadeh, R. (2015). Nursing
students’ perspectives on clinical education. Journal of advances in medical education & professionalism, 3(1), 39.

Høigaard, R., Kovač, V. B., Øverby, N. C., &
Haugen, T. (2015). Academic self-efficacy mediates the effects of school psychological climate on academic achievement. School Psychology Quarterly, 30(1), 64.

Minauli, I., & Butar-butar, I. B. B. (2011).
Hubungan Antara Efikasi Diri Dan Regulasi Diri Dalam Belajar Dengan Prestasi Akademik Mahasiswa. Analitika: Jurnal Magister Psikologi UMA, 3(2), 79-84.

Latifah, L., & Anggraeni, M. D. (2014).
Pengalaman mahasiswa pria dalam praktek profesi keperawatan maternitas yang bias gender. Jurnal Keperawatan Soedirman, 9(3), 146-155.

Minauli, I., & Butar-butar, I. B. B. (2011).
Hubungan Antara Efikasi Diri Dan Regulasi Diri Dalam Belajar Dengan Prestasi Akademik Mahasiswa. Analitika: Jurnal Magister Psikologi UMA, 3(2), 79-84.

Notoatmodjo, s. (2010). Metode penelitian
kesehatan, Jakarta: Rineka Cipta.

Pambudi, P. S., & Wijayanti, D. Y. (2012).
Hubungan konsep diri dengan prestasi akademik pada mahasiswa keperawatan. Jurnal Keperawatan Diponegoro, 1(1), 149-156.

Putri, A. D. E., Kusumawati, S., & Firmansyah, M.
(2020). Analisis faktor kesiapan akademik terkait orientasi tujuan dan gender terhadap prestasi akademik mahasiswa. Jurnal Bio Komplementer Medicine, 7(2).

Roman, M. D. (2014). Students’ failure in academic
environment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 114, 170-177.

Sachitra, V., & Bandara, U. (2017). Measuring the
academic self-efficacy of undergraduates: The role of gender and academic year experience. World Academy of Science, Engineering and Technology, 11(11), 2320-2325.

Sandora, L. (2018). Pengaruh Sikap Dan Gender
Terhadap Prestasi Belajar Psikologi Mahasiswa Universitas Islam Imam Bonjol Padang. Menara Ilmu, 12(3).

Steinmayr, R., Meißner, A., Weidinger, A.F.,
&Wirthwein, L. (2014). Academic achievement. Obo in Education, doi:

Sulisno, M., & Ulfa, I. H. (2015). Interaksi Caring
Mahasiswa Keperawatan Tingkat I, II dan III. Jurnal Manajemen Keperawatan, 3(1), 36-41.

Woolcock, A. D., Creevy, K. E., Coleman, A. E.,
Moore, J. N., & Brown, S. A. (2016). Assessing academic self-efficacy, knowledge, and attitudes in undergraduate physiology students. American journal of educational research, 4(9), 652.

Yusuf, M. (2011). The impact of self-efficacy,
achievement motivation, and self-regulated learning strategies on students’ academic achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 2623-2626.

Yuriatson, Y., & Asmi, A. S. (2020). Hubungan
antara motivasi belajar dengan prestasi belajar mahasiswa. Jurnal Ilmiah Kesehatan Sandi Husada, 9(2), 971-975.

Yuwono, C., & Utami, R. S. (2015). Gambaran
Persepsi Mahasiswa Keperawatan Tentang Perawatan Spiritual (Doctoral dissertation, Diponegoro University).
Published
2022-04-30
How to Cite
ANDERSON, Elisa. EFIKASI DIRI DAN GENDER PADA PRESTASI BELAJAR. Klabat Journal of Nursing, [S.l.], v. 4, n. 1, p. 8-14, apr. 2022. ISSN 2685-7154. Available at: <http://ejournal.unklab.ac.id/index.php/kjn/article/view/786>. Date accessed: 07 july 2022. doi: https://doi.org/10.37771/kjn.v4i1.786.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.